Pierwszy prom na metanol rozpoczął kursowanie

Stena Germanica – pierwszy prom na metanol rozpoczął kursowanie

Stena Gemanica – pierwszy na świecie prom zasilany na metanol – został wprowadzony na linię Göteborg – Kilonia. Stena Line jest pierwszym operatorem na świecie, który w swojej flocie posiada prom napędzany tym nowym, przyjaznym dla środowiska paliwem.

– Jesteśmy entuzjastycznie nastawieni na możliwości, jakie daje wykorzystanie metanolu jako paliwa żeglugowego. Jest to naszym zdaniem paliwo przyszłości. Chcemy przyczyniać się do rozwoju naszej branży, a dzięki przykładowi Stena Germanica wpływ żeglugi na środowisko może być zupełnie inny niż do tej pory. – powiedział Carl-Johan Hagman, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.

Czysty metanol jest bezbarwnym biodegradowalnym paliwem, przyjaznym dla środowiska i efektywnym kosztowo. Dzięki użyciu metanolu można ograniczyć emisję siarki (SOx) aż o 99%. Metoda adaptacji silników statkowych do nowego paliwa została opracowana dzięki współpracy Stena Line i Wärtsilä. Silniki Stena Germanica są zasilane metanolem jako paliwem głównym oraz MGO (Marine Gas Oil) – wykorzystywanym dodatkowo.

Przebudowa Stena Germanica rozpoczęła się pod koniec stycznia br. w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. Józefa Piłsudzkiego SA. i została ukończona pod koniec marca br. Przedsięwzięcie finansowo wspierane jest przez unijny projekt „Autostrady Morskie”, a jego całkowity koszt wynosi około 22 mln euro. Przebudowa promu Stena Germanica otrzymała nagrodę za innowacyjną technologię w dziedzinie ochrony morskiego środowiska naturalnego.

Uroczyste przywitanie promu w Kilonii

26.03.2015 przebudowany prom Stena Germanica wypłynął w swój pierwszy rejs do portu w Kilonii. Na terminalu promowym zgromadziło się wielu zaproszonych gości ze świata polityki i biznesu. Prezes Stena Sphere Dan Sten Olsson przywitał gości, wśród których byli m.in. Karmenu Vella – komisarz ds. środowiska, gospodarki morskiej i rybołówstwa w Komisji Europejskiej; Reinhard Meyer – Minister Gospodarki, Pracy, Transportu i Technologii landu Szlezwik-Holsztyn; dr Ulf Kämpfer, burmistrz Kilonii oraz dyrektor Björn Ullbro reprezentujący fińskiego producenta silników Wärtislä.

– To przedsięwzięcie Stena Line jest bardzo odważne i innowacyjne. Będzie miało wpływ na zrównoważony rozwój przemysłu morskiego. – powiedział Karmenu Vella, komisarz ds. środowiska, gospodarki morskiej i rybołówstwa w Komisji Europejskiej.

– Stena Line obrała zrównoważony i szczególnie przyjazny dla środowiska kurs. Jesteśmy dumni, że odbywa się to na trasie Kilonia-Göteborg, dzięki temu jesteśmy częścią tego wyjątkowego projektu pilotażowego. – powiedział dr Dirk Claus, dyrektor Zarządu Morskiego Portu Kilonia.

Po zakończeniu uroczystości przywitania statku, goście zostali zaproszeni do maszynowni Stena Germanica. Dan Sten Olsson wraz z kapitanem statku Wiggo Landerem oraz starszym mechanikiem Peterem Holmem odpowiadali na pytania na temat przebudowy oraz działania napędu na metanol.

Materiał wideo dotyczący wyzwań technicznych projektu (w jęz. angielskim, polskie napisy) https://www.youtube.com/watch?v=EJta060Rg9A

· wywiad z Carlem-Johanem Hagmanem, dyrektorem generalnym Stena Line. Film (w jęz. angielskim, polskie napisy) zawiera zdjęcia z przebudowy promu w Gdańskiej Stoczni „Remontowa”: https://www.youtube.com/watch?v=he7kFq0Ss4I

· film (w jęz. angielskim, polskie napisy) na temat całego projektu przebudowy promu Stena Germanica: https://www.youtube.com/watch?v=O5RUsWi8Ws8

… i w Göteborgu

Pu uroczystościach w Kilonii, prom Stena Germanica wszedł do normalnej eksploatacji na linii Kilonia–Göteborg i wyruszył w pierwszy rejs z pasażerami 27.03.2015 do Göteborga. Na pokładzie było ponad 600 osób i 100 samochodów, a rejs trwał 14,5h – zgodnie z rozkładem.
W poniedziałek 30.03.2015 uroczystości przyjęcia statku na linię były kontynuowane także na terminalu promowym w Göteborgu.

Wśród zaproszonych gości byli między innymi Jej Ekscelencja dr Lisa Emelia Svensson, Ambasador Szwecji ds. oceanów, mórz i wody słodkiej w Ministerstwie Środowiska, Ann-Catrine Zetterdahl, dyrektor generalny Szwedzkiej Administracji Morskiej oraz Pierpaolo Barbone reprezentujący Wärtislä.

– Inicjatywę Stena Line, aby posiadać jako pierwszy operator na świecie statek zasilany na metanol, uważam za znakomitą. Również wysiłki podejmowane przez Stena Line na przestrzeni wielu lat w ramach Programu Oszczędzania Energii udowodniły wielkie zaangażowanie armatora w zrównoważony rozwój. To pokazuje całej żegludze, zarówno w Szwecji jak i globalnie, drogę jak w odpowiedzialny sposób należy dbać o klimat i ochronę środowiska. – powiedziała Ann-Catrine Zetterdahl, dyrektor generalny Szwedzkiej Administracji Morskiej.

Peter Holm in the engine room

Stena Germanica

Methanol

Authors
>
Top