Ergonomiczna pozycja na rowerze

Idąc do sklepu rowerowego zazwyczaj spotykamy się z pytaniem - gdzie Pani/Pan chcą jeździć i jak. Pytanie jak najbardziej na miejscu, bo od tego czy chcemy poruszać się w mieście, urządzać dłuższe wycieczki rowerowe, czy też chcemy śmigać po górach zależy dobór właściwego sprzętu. Jednak nawet najlepiej dobrany rower do naszych potrzeb to nie koniec.
 
Najważniejsza jest właściwa pozycja na rowerze, bo to ona w największym stopniu wpływa na komfort jazdy w przypadku roweru miejskiego z jednej strony, do optymalnej pozycji wyścigowej na rowerze górskim. Na to jak będzie się nam jeździło na rowerze, zasadniczy wpływ mają - wysokość i nachylenie siodełka, odległość siodełka od kierownicy, rodzaj i wysokość kierownicy, jej kąt wygięcia oraz kąt pomiędzy plecami a ramionami. Sporo tego jednak podejście do tematu krok po kroku pozwoli nawet samemu ustalić sobie potrzebne parametry. Dużo lepszą metodą jest skorzystanie z porad specjalistów, którzy zajmują się tzw. fittingiem. Na stronie veloart, firmy zajmującej się profesjonalnie tym tematem możemy przeczytać:
 
Właściwe dopasowanie ludzkiego ciała do roweru to osiągnięcie wygodnej, wydajnej, silnej i aerodynamicznej pozycji, przy jednoczesnym zminimalizowaniu ryzyka wystąpienia kontuzji. Zróżnicowanie potrzeb i silnie zindywidualizowana anatomia człowieka sprawiają, że dobór odpowiedniej pozycji stał się niezwykle istotnym elementem w celu maksymalizacji wysiłku fizycznego podczas jazdy na rowerze. Pozycja aerodynamiczna nie zawsze zapewnia komfort, bywa również, że nie sprzyja generowaniu największej mocy. I odwrotnie – pozycja wygodna i komfortowa nie zawsze przekłada się na zachowanie aerodynamiki i wydajne przekazanie energii.
 
Naszym celem staje się odnalezienie pozycji zapewniającej równowagę pomiędzy komfortem, wydajnością i aerodynamiką. Niezależnie od stopnia Twojego zaawansowania i przeznaczenia roweru, jako profesjonalnego sprzętu na wyścigi MTB, szosowe, torowe czy triathlonowe, codziennego środka transportu lub dopełnienia weekendowego wypadu, wymagania jakie stawiasz sobie i swojemu rowerowi są silnie zindywidualizowane.
 
Natknąłem się ostatnio na dość ciekawy przewodnik, wydany przez firmę Humpert - właściciela marki Ergotec. W dość prostej formie wyjaśnia wszystkie problemy związane z dopasowaniem roweru, ale także pokazuje, jak sobie z nimi poradzić. Złota zasada: "Pomyśl dynamiczne" podczas jazdy na rowerze! Upewnij się, żeby aktywnie wykorzystać jak najwięcej mięśni jak to tylko możliwe. Pamiętaj, aby na przemian odciążać swoje ręce, pośladki i nogi - twoje trzy punkty kontaktu z rowerem.
 
Punktem wyjścia dla wygodnej postawy konsekwentnie jest prawo "dynamiki" pozycjonowania miednicy. Według ekspertów, jeśli kąt miednicy jest ustawiony nieprawidłowo, może powodować ból w zupełnie innym miejscu w organizmie (np. na ramię, plecy, itd). Kiedy miednica jest ustawiona pod prawidłowym kątem, kręgosłup nabiera kształtu "S", tworząc w ten sposób plecy z lekkim naturalnym zagłębieniem. Kiedy miednica jest ustawiona pod złym kątem, przechyla się lekko do tyłu i ustawia w "pionowej" pozycji. W rezultacie otrzymamy zaokrąglenie pleców i kręgosłupa. 
 
W zależności od rodzaju roweru, optymalna pozycja jest inna. Można to zobaczyć na 4 różnych przykładach:
 
1) Rower klasyczny (holenderski)
Pozycja rowerzysty powinna być jak najbardziej komfortowa i wyprostowana. Plecy są ustawione prawie pod kątem prostym w stosunku do podłoża, a chwyty kierownicy jak najbardziej zbliżone do torsu.
 
2) Rower miejski
Najlepsze rozwiązanie do poruszania się po mieście. Pozycja pleców jest w tym przypadku nieco pochylona (ok. 60-70 stopni) w stosunku do podłoża a chwyty kierownicy są umieszczone w miarę wysoko.
 
3) Rower trekkingowy
Jeśli lubisz długie wycieczki i nieco szybszą jazdę, wybierz ten model - nadaje się do tego idealnie. Plecy są nieco bardziej pochylone (30-60 stopni) w stosunku do podłoża, a odległość pomiędzy kierownicą a siodłem jest relatywnie duża.
 
4) MTB
Ten rower do najwygodniejszych nie należy, ale za to pozwala na optymalną pozycję do ścigania. Plecy w tym przypadku są mocno pochylone (15 - 30 stopni) w celu uzyskania jak najbardziej aerodynamicznej pozycji, a siodło znajduje się na wyższej wysokości niż kierownica.
 
W zależności od preferowanego stylu jazdy i rodzaju aktywności pozycję na rowerze ustawiamy w trzech krokach:
 
1. Prawidłowe ustawienie siodła
Najpierw ustaw siodło, aby jego pozycja była jak najbardziej zbliżona po poziomej. Następnym krokiem będzie ustawienie jego wysokości.
Wejdź na rower i siądź na siodle. Następnie połóż nogę na pedale i ustaw ją w możliwie najbardziej wyprostowanym położeniu. W tej pozycji noga powinna być całkowicie wyprostowana.
 
2.Pozycja siodła
Obróć korbę do takiej pozycji aby pedał wskazywał godzinę trzecią i połóż na nim nogę. Następnie przesuń siodło w takie położenie aby Twoje kolano było bezpośrednio nad osią pedała. Należy zaznaczyć jedną rzecz. Jeśli przesunięcie siodła było dłuższe niż 10 mm, należy jeszcze raz sprawdzić poprawność jego wysokości. Robisz to tak długo, aż osiągniesz idealną pozycję.
 
Jeśli nie chcesz próbować samemu dobierać wysokości, położenia oraz rodzaju siodła, możesz także skorzystać z pomocy profesjonalistów. Pomogą Ci nie tylko w ustawieniu pozycji siodła, ale także doradzą jak wybrać najlepszy model, który będzie idealnie odpowiadał specyfice Twojego ciała. Realizowane jest to poprzez maty tensometryczne GeBioM, które w połączeniu z systemem Retul pomagają w rozwiązaniu problemu. Podczas ruchu 64 sensory analizują nacisk kości łonowej, guzów kulszowych i tkanek miękkich na poszczególne strefy siodła. Dostarczone informacje na temat maksymalnego i średniego nacisku, efektywnie wykorzystywanej powierzchni i rozłożenia masy względem osi podłużnej i poprzecznej, umożliwiają dobrać właściwy model. W przypadku funkcjonalnych dysproporcji możliwe jest wykonanie siodła na indywidualne zamówienie.
 
3. Prawidłowa pozycja kierownicy
Kształt kierownicy, rozmiar i ustawienie skorelowane z szerokością ramion i gibkością warunkuje ergonomię pozycji. Trafnie dobrana długość mostka, kąt nachylenia i wysokość zapewnia komfort pracy. Właściwy chwyt zmniejsza stres na nadgarstki i dłonie minimalizując przeciążenia w obrębie kończyny górnej, których konsekwencją mogą być licznie neuropatie takie jak zespół cieśni nadgarstka. W zależności od wyboru stylu jazdy różny będzie kąt pomiędzy ramionami a tułowiem. Każda pozycja charakteryzuje się innym kątem ramienia do tułowia. To decyduje, ile pracy podczas jazdy muszą wykonać barki, ramiona i ręce. Można zmieniać ten kąt poprzez dostosowanie długości i kąta mostka. Jeśli posiadasz mostek z regulacją kąta, wówczas można przeprowadzić te ustawienie bardzo precyzyjnie. W pozostałych przypadkach należy prawidłowo dobrać długość mostka i kąt jego nachylenia. 
 
1 - Rower klasyczny
Kąt pomiędzy plecami a ramionami jest bardzo mały, a dłonie na kierownicy są oparte dość luźno.
 
2 - Rower miejski
Dobrym wyznacznikiem jest kąt około 90 stopni, aczkolwiek wielu rowerzystów wybiera mniejszy, 60-cio stopniowy kąt, ze względu na odciążanie dłoni.
 
3 - Rower trekkingowy
Idealne ustawienie to 90 stopni. W takiej pozycji obciążenie jest najlepiej rozkładane.
 
4 - Rower MTB
Kąt większy od 90 stopni. Powoduje on przybranie bardziej płaskiej i aerodynamicznej pozycji. Ramiona i ręce mają do wykonania większą pracę. Nacisk w obszarze siodła przesuwa się do przodu. 
 
Szerokość kierownicy to jedna z najważniejszych kwestii. Powinna odpowiadać szerokości Twoich ramion. Ten wymiar należy zmierzyć od środka do środka położenia rąk na chwytach.
Ręka spoczywa najlepiej na kierownicy gdy dolna część ramienia i dłoń są w linii prostej, czyli nadgarstek nie jest ustawiony pod kątem. W tej pozycji, nerwy łokciowe i promieniowe biegną prosto. Z tych powodów wielu lekarzy sportowych stawia na gięte kierownice. układ ręka-dłoń jest prosty i nie zgina cieśni nadgarstka. Płaskie kierownice są bardziej odpowiednie do sportowych rowerów, np. rowerów górskich. Zapewniają one bardziej bezpośrednią kontrolę sterowania, ale mogą także powodować skoki ciśnienia, stawiając większe obciążenie ramieniu i mięśniom barku.
 
Wydawać by się mogło że mamy już wszystko ustalone. Pozostała jednak ważna kwestia. Jakbyśmy nie dobrali kierownicy, po dłuższym czasie jazdy, szczególnie podczas wyścigów, odczuwać będziemy zmęczenie dłoni. Zaleca się w tym przypadku zmianę ich ułożenia. Co prawda wielofunkcyjne kierownice odeszły już do lamusa, a oferty producentów w zdecydowanej większości ograniczono do kierownic płaskich i giętych, to jednak do dyspozycji pozostały rogi. To bardzo przydatny dodatek podczas jazdy. Umożliwia łatwą zmianę pozycji rąk co bezpośrednio przekłada się na komfort. Na rynku jest szeroki wybór tego rodzaju części. Nie zawsze warto sugerować się wagą, czy wyglądem. To przede wszystkim musi być wygodne dla Ciebie.
 
Mamy nadzieję, że ten artykuł choć w części pomógł Ci prawidłowo ustawić i dobrać kluczowe elementy w rowerze, wpływające na komfort jazdy. Jeśli po lekturze będziesz mieć więcej pytań, zapraszamy do odwiedzin strony www.humpert.com - eksperta od ergonomicznych części rowerowych. Tym z Was natomiast, którzy będą chcieli ustawić swój rower bardzo dokładnie, a także wykonać dodatkowe czynności poprawiające komfort i efektywność jazdy, polecamy kontakt z ekspertami w tej dziedzinie - warszawskiej ekipie roweroweklimaty.ploraz krakowskiemu veloart.pl, któremu dziękujemy za materiały i pomoc w pisaniu artykułu.
 


GOCYCLING.pl - to nowy portal rowerowy z aspiracjami na żółtą koszulkę lidera na polskim rynku rowerowym.  Codzienne nowości, relacje, wywiady, testy sprzętu, najlepsze trasy rowerowe i inne rekomendacje. Nowość! Wirtualny Rower - aplikacja pomagająca skonfigurować wymarzony rower. Gocycling.pl to portal dla wszystkich którzy kochają rowery, zawodowców i amatorów.

Authors
>

Related posts

Top